Möte 2022-10-21 Anteckningar gruppdiskussion
-
Rollen Som Implementeringsledare:
- Har startat upp ett arbete internt för att sprida Nationella Riktlinjer
- Diskuterar NR med framåt lutade kunder som vill utvecklas men dem vet inte
- Vi har projekt igång där vi tar stöd i NR i det arbetet som redan är igång
- Vi har startat ett projekt där vi ska uppdatera en befintlig BIM-manual där vi använder underlag från Nationella Riktlinjer i uppdateringsarbetet.
Vad behöver vi för att vi ska nå ut till kunder lättare
Marknadsföring:- För hög tröskel för att förstå vad är Nationella Riktlinjer och vilka vinster ger det till en kund? Viktigt att kunna beskriva värdet för kunden då det är väldigt omfattande och man behöver tid att informera
- Lunch webbinarium där vi går igenom ett ämne i taget för att få en mer specifik förståelse av en del fråga inom Nationella Riktlinjer
Innehåll:
- Usercase är viktigt för att vi ska få en förståelse över hur vi kan sälja in Nationella Riktlinjer till kund i en specifik kontext.
-
Några noteringar från gruppdiskussion:
Uppstart internt i respektive organisation
Inga uppdrag som implementeringsledare
NR som guide
Hur hanterar vi leverantörer?
Ökad kunskap om IT-miljön - fördjupad utbildning vore bra
Tips på färdplan för implementering - hur gör man? -
Vad har vi gjort inom ramen för våra roller som implementeringsledare?
Vår grupp bestod av konsulter och mjukvaruleverantör. Personerna i vår grupp har:
- Haft intressanta diskussioner med kunder kring att implementera nationella riktlinjer i deras projekt
- Skarpa projekt där man använder nationella riktlinjer (Gästrike vatten)
- tittat på att använda nationella riktlinjer som bas i det fall inte kunden har en egen kravbild
- Tittat på att använda mallar och värdelistor
-
Vilka aktiviteter vill se?
- Se att Nationella riktlinjer finns representerade på befintliga mässor / branschträffar / event.
- Viktigt att nå ut med riktlinjerna i befintliga nätverk (även om det inte finns riktlinjer för det specifika nätverket ännu)
- Fysiska träffar är värdefulla men svåra att prioritera. Viktigt med onlineverksamhet.
- Online ersätter inte fysiska möten.
- Se att Nationella riktlinjer finns representerade på befintliga mässor / branschträffar / event.
-
Utbildningar, användarstöd, kommunikationsmaterial och nätverksaktiviteter
Utbildningar:
Portalen - GIT, Wordpress etc
Mindre workshops kring hur man sätter upp plattformenKommunikationsmaterial:
Fokus på förvaltning, utökad dialog med fastighetsägare och förvaltare -
Utbildningar och användarstöd:
- En processkarta över hur vi har arbetet i de goda exempel som beskrivs på Nationella Riktlinjer. Processkartan bör beskriva vilka processer som krävs för att ta olika kunder från att dem har hört talas om Nationella Riktlinjer till full implementering av Nationella Riktlinjer och Infopack