Gruppdiskussioner från användardagen 2022-11-30
-
Frågor gruppdiskussion 1
Hur använder vi Nationella Riktlinjer idag?
Hur skulle vi vilja använda Nationella Riktlinjer om tio år?
• Vad finns det för innehåll?
• Hur har den digitala plattformen utvecklats?
• Hur används Nationella Riktlinjer i kombination med andra metoder, verktyg och processer?
• Vilka nyttor skapas för projekt, verksamheter, samhället och planeten? -
Grupp 4 tyckte att det idag är:
- bra med Nationella Riktlinjer som start i en organisation med få egna krav
- viktigt att vi förstår och lyckas förmedla nyttan med att "investera" i Nationella Riktlinjer
- Viktigt för att få harmonisering i branschen
- Viktigt att vi får ett gemensamt arbetssätt (via infopack som ekosystem)
Och att om 10 år:
- så har den egna organisationen färre "organisations/projektspecifika"-krav
- är inte kravställning inte längre "personbunden". (krav baseras inte på enskilda individers tycke och smak)
- är det lättare att köpa/sälja tjänster kring en gemensam kravbild
- Mindre organisationer får kravställning på samma nivå som större organisationer
-
Frågor gruppdiskussion 1
Hur använder vi Nationella Riktlinjer idag?
_Vi har en kund /byggherre som vill kravställa information enligt Nationella Riktlinjer.
_Vi är både projektutv och entreprenör och vi håller på att bygga kompetens.Hur skulle vi vilja använda Nationella Riktlinjer om tio år?
• Vad finns det för innehåll?
Viktigt att det blir tydligare att hitta material - bättre pedagogik och röda trådar
• Hur har den digitala plattformen utvecklats?
• Hur används Nationella Riktlinjer i kombination med andra metoder, verktyg och processer?
• Vilka nyttor skapas för projekt, verksamheter, samhället och planeten?
0 -
Diskussion från Grupp 6:
- Viktigt att Nationella Riktlinjer får med sig beställarna då detta kommer att ge vinster till projekten och underlätta vardagen för konsulter.
- Viktigt att Nationella Riktlinjer blir bred så att vi lyckas få med alla kontexter (ex. husbyggnad, infrastruktur, mm). Men där innehållet är lätt anpassat så att branschen får en bred plattform som är anpassningsbar till specifika kontexter och projekt.
-
Frågor gruppdiskussion 2
Vilka behov och önskemål finns för:
• Nätverksaktiviteter
• Utbildningar
• Användarstöd
• Kommunikationsmaterial -
Vi i grupp 6 tyckte att vi behöver:
- beställare som är intresserade och vill satsa på detta.
- SKR dokumentet är en viktigt pusselbit här
- mer automatisering av inläsning av data
- höja kompetens och medvetande i branschen
- gemensamma scheman underlättar maskinstöd
- mer koppling till geodata
- beställare som är intresserade och vill satsa på detta.
-
Gruppdiskussion 1
Hur använder vi Nationella Riktlinjer idag?
• Sätter oss in i vad som finns.
• UppslagsverkHur skulle vi vilja använda Nationella Riktlinjer om tio år?
Vad finns det för innehåll?
o Samverkansplattform för att samla information på en plats
o Bra om NR implementerar stöd och visar på exempel kring LOD/LOIN
o Praktisk tillämpning och case viktiga
o SBE-projektet viktigt för att utveckla tillämpningsanvisningHur har den digitala plattformen utvecklats?
o -Hur används Nationella Riktlinjer i kombination med andra metoder, verktyg och processer?
o Hur kan vi hantera egna styrdokument på NR?Vilka nyttor skapas för projekt, verksamheter, samhället och planeten?
o - -
Gruppdiskussion 2
Vilka behov och önskemål finns för:Nätverksaktiviteter
o Öppet forum för att diskutera erfarenheter och frågor, frukostmöte eller eftermiddagsfikaUtbildningar
o tekniskt stöd för start men också instruktionsfilmerAnvändarstöd
o tekniskt stöd för att implementera
o startpaket
o enklare manualer både IT och hur NR kan användasKommunikationsmaterial
o NR for dummys
o Hur hanterar vi olika krav som ställs på en myndighet, t ex LoU
o Hur ser versionshanteringen ut, hur möter vi olika myndigheters krav på arkivering -
Frågor gruppdiskussion 2
Svar från vår grupp:-
I portalen önskas ett avsnitt "För dig som vill veta vad Nationella Riktlinjer är, börja här"
-
Begreppslistan i NR är ett exempel på en funktion som kan vara bra att starta med att tillämpa i egen organisation. Det kan vi tipsa om.
-
När det gäller teman på nätverksaktiviteter så föreslås att både beställare och leverantörer av information får berätta vad som är svårt. Och dela exempel på det som gått bra och inte gått bra. Bra att ta upp frågeställningar om hur man kan definiera vad information ska användas till.
-